måndag 6 april 2009

God Morgon Sverige!

Börjat dag 3 med att vakna på tok för tidigt - klockan är 6.50 lokal tid, Oscar och jag sitter och kollar på TV, Joakim sover och mamma kör pappa till jobbet.
Solen är nästan helt uppe och jag spår ännu en underbar dag! :)
Joakim gjorde om misstaget att steka sig igår så vi får nog hoppa över stranden idag - blir Dubai i eftermiddag istället! Det är något vi verkligen längtat efter - speciellt Joakim! :)
Ska bli kul att se det alla snackar om!
Innan dess ska vi kika i affärer, malls, guldsouken och grönsaks/fisk marknaden.

Igår på kvällen åkte vi en sväng till ett äldre shoppingcenter, eller ja, mer souk. Inte mycket att ha - men mamma hittade ett par flipflops och sen köpte vi grejer till Oscar för skolan. Men innan vi åkte hem så stannade vi vid ett litet bageri (tänk er ett hål i väggen nästan) där dom bakade arabiska bröd - huuuur goda som helst. Vi ställde oss i kön i alla fall, massa gubbar framför oss som skulle ha typ 10 bröd var och det tar ju en stund då de bakar på beställning. Men i vilket fall som helst så står vi och väntar, Oscar ställer sig i kön (som alla andra gubbar), efter en tag kommer två arabiska kvinnor och går före kön helt som att inget hade hänt beställer och betalar sina bröd - aja tänkte jag det är väl så det funkar - mig hade dom inte erbjudit att gå före. Men sen kommer en härlig sprudlande och färgglad äldre kvinna som går fram till mig säger något på jag vet inte, franska kanske? Frågar varför jag står här bak och väntar och om jag ska ha bröd. Ja svarar jag och att min bror står i kön för att vänta på våra - nej nej nej säger hon går fram till killarna som bakar och säljer och säger att det är "kvinnor före män" och jag fick mina tre bröd och vi kunde gå därifrån kankse 10 minuter tidigare. Jag gillar det!! :) Det hade nog aldrig hänt i sverige - där står man snällt i kö.
Bröden var grymt goda - och vi åkte hem, Joakim och Oscar "gnällde" på könsdiskriminering och jag log nöjt.. :)


Bild lånad från mamma.

Ska plocka fram lite frukost så mamma slipper det sen när hon kommer hem!

Hoppas ni får en bra arbetsdag idag - nu startar min semester på riktigt.. :)

/Alexandra

1 kommentar:

  1. Det låter verkligen som att ni har det bra! Här hemma i Sverige är det helt okej väder idag så vi skall väl inte klaga.... Men jobbet får man ju ta sig till även om solen skiner, tyvärr... Hade gärna varit iväg jag med! Njut av idag och ha det bra! Kul att få hänga med lite grann iallfall på er resa! Kramar Louice

    SvaraRadera