söndag 5 april 2009

Abu Dhabi - Dag 2

Väcktes 8.00 - sovit 10 timmar.. Skönt! Var tvungen att ta igen för förlorad sömn sedan
Men jag vill ju utnyttja dagarna vi har härnere - så någon sovmorgon är det inte tal om!
Åt frukost och sen åkte vi till Världens tredje största moské - det är svårt att förstå hur stor den var men helt otroligt fin var den! Hela moskén är byggd i vit marmor importerad från Italien - den gruvan där denna marmorn är tagen ifrån stängde efter detta då var det så gott som slut. Då kan ni ju uppskatta lite - inne i första bönerummet där böneutroparen står är det en enorm matta som är vävd i ett stycke, 35 ton, 1200 kvinnor höll på och väva denna matta i två år - alla detaljer som ser ut som guld ÄR guld. Dvs. de som man inte kan röra.
Innan vi kvinnor ens får tillträde in i moskén så måste vi ta på oss Abaya (svart klänning) och sjal för att täcka håret. Lite ovant men helt okej!
Guiden vi hade var grym - det blev mycket prat om religion, kultur och självklart om moskén - men han svarade på allt och inga frågor är dumma frågor. Satt nog inne i det stora bönerummet i 1 timma med frågestund - det var det bästa på hela turen.
Men jag kan skriva i evigheter om vad han berättade men det tröttar ut er... ;)




Efter utflykten åkte vi hem, åt lunch och sen vidare till stranden och där har vi legat sen ett. Jag ser ut som en kräfta. No more comments. Trodde verkligen jag var redig med solcremen - jag hade såå fel. Aja bättre lycka imorgon. Träffade även Lövet som var nere med sin flickvän hos hennes föräldrar - vad är oddsen ändå att man ska träffa på någon man känner från lilla Stenungsund i Abu Dhabi? Visserligen visste jag att dom skulle vara här men ändå.

Nu har mamma börjat med maten och det luktar grymt!

Ska hjälpa lillebror med läxan också - imorgon blir det förhoppningsvis shopping!

/Alexandra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar