måndag 8 februari 2010

Nu finns det ingen återvändo!


En otroligt misslyckad printscreen från Jossans blogg. Men i alla fall - här är projektet jag har snackat om!
Jag har som sagt mål att gå ner 12 kilo. Det är kilon som jag har velat ska försvinna länge och visst har jag kommit halvvägs och nästan längre än så tidigare gånger. Men där har jag tröttnat på den dieten jag då höll på med. Jag har testat allt tror jag - GI, Viktklubb, Må Bra, pulver osv... Att räkna kalorier funkar inte. Att leva på en påse till lunch, funkar inte. Jag vet exakt vad det är jag behöver - mer träning och mindre skitmat/godis - där jag tror min riktiga viktfälla ligger - sockret.

Men det är enkelt att säga det och svårare att leva upp till. Jossan, den ängeln, ska hjälpa mig att lägga upp ett träningsprogram och även hjälpa mig med maten. Samt peppning, feedback och tips för att fixa det! Jobbet får jag självklart göra själv. Det är inte någon annan som kommer svettas på löpbandet eller stå och svära över tunga tyngder på gymmet. Det är helt upp till mig. Hon ger mig redskapen som jag sen ska försöka förvalta på bästa sätt.

Att gå ner i vikt ska inte, enligt min mening, vara en jakt på kalorier eller points. Det ska det vara något som funkar i längden. Inte bara för dessa 12 kilon utan för resten av livet. Det handlar mer om att ändra en livsstil än att gå in i ännu en bantningskur.

Som en första start i detta projekt så har jag skrivit matdagbok för Jossan att analysera. Och shit - vad skit jag stoppar i mig! Det är nästan pinsamt att skriva upp allt vissa dagar - då vet man ju att det kanske inte ska stoppas i munnen heller? Jag ska fortsätta skriva matdagbok - även här på bloggen den första tiden - och då är det verkligen på svart och vitt. Projektet kommer utgå från Jossans blogg och alla frågor jag har kommer svaras på där. All peppning och tips kommer där parallelt med här. För här skriver ju jag såklart. Motgångar och framgångar kommer det finnas och ni kommer få ta del utav det.

Nu har jag babblat tillräckligt.
Nu kickar vi igång det här!

3 kommentarer:

  1. Härligt att läsa ALex! Detta kommer gå finfint ska du se! Håller på med ditt gymprogram samtidigt som mitt tentapluggande :)
    Jag hoppas vi kan ses snart för att gå igenom gymmet. Good things happens to thoose who work.... ;)

    SvaraRadera
  2. Vad kul Alexandra! Lycka till verkligen, jag kommer följa dina framsteg här på din blogg, det blir jättespännande. /Lisa

    SvaraRadera
  3. Lycka till! Och kämpa på ;)
    Kramar!

    SvaraRadera